Cu cel de al doilea caiet al Metodei de vioara de Robert Klenck se continua studiul pozitiei I la vioara.
Materialul didactic muzical se extinde, din punct de vedere tonal, cu
exercitii tehnice si studii in toate tonalitatile majore si minore.
Studiul acestora trebuie sa fie precedat de executia gamei si a
arpegiilor de tonica si de septima de dominanta in care sunt scrise
exercitiile si studiile, pregatind astfel intonatia lor pe baza tonala.
In acest scop am adaugat, la tabloul gamelor majore si minore, arpegiile
de tonica si de septima de dominanta aferente.
De asemenea, in editiile anterioare ale Caietului II, exercitiile
denumite impropriu „mecanice" (pe care acum le-am numit „tehnice") se
terminau cu incercari de pregatire si de executie a dublelor-coarde,
incercari dificile pentru faza de dezvoltare a elevului. Socotind ca
este mai logic ca toate exercitille privitoare la duble-coarde sa,
formeze un capitol special, le-am grupat pe toate in ultimul capitol al
caietului. Ordinea in care acestea se vor studia va fi a succesiunii lor
normale pe tonalitati, oferind posibilitatea elevului sa le cunoasca si
sa si le insuseasca in mod progresiv.
Pentru ca studiul intregului material sa fie minutios si pentru a obtine
un randament cat mai bun in realizarea tehnicii si valorificarii
continutului muzical, am indicat diverse modele de studiu, trasaturi de
arcus, variante ritmice, precum si semne de dinamica corespunzatoare
unei frazari muzicale naturale.
Cum materialul cuprins in Caietul II nu epuizeaza tratarea tuturor
problemelor cantatului in pozitia I, profesorul Klenck recomanda lucrari
de specialitate ce urmeaza a fi studiate paralel cu metoda lui,
urmarind astfel o cat mai temeinica insusire a pozitiei I.
Este deci recomandabil ca elevul sa-si consolideze cunostintele si
deprinderile cantatului in aceasta pozitie, parcurgand si alte
materiale: game, exercitii, studii, piese etc. Numai in felul acesta isi
va asigura trecerea la studiul celorlalte pozitii.
Bucuresti, 1965 Prof. Alexandru Theodorescu
.